Skip to content

Сайт закрито
Хата arrow Веб-Культура arrow Статті arrow Прохолодне міжсезоння
Прохолодне міжсезоння
Схоже, з першими снігопадами до зимової сплячки схильні не лише окремі тваринки, а й діячі культури. Порівняно з насиченим жовтнем, листопад виявився відносно бідним на мистецькі події, хоча інтриг і скандалів усе одно не бракувало.

Переможений Уельбек

На початку листопада традиційно повідомили ім’я лауреата найпрестижнішої у Франції літературної відзнаки. Цього року Гонкурівську премію пророкували Мішелеві Уельбеку – авторові резонансних романів “Лансароте”, “Світ як супермаркет”, “Елементарні частки”,  “Платформа”. З-поміж них вирізняється останній твір – “Можливості острова”, котрий спричинив чималі дискусії, власне його подали на здобуття премії. Однак панове, які засідали в знаменитому паризькому кафе Drouant, вирішуючи долю цьогорічної Гонкурівської премії, розсудили інакше: шестеро з них віддали свої голоси за Франсуа Вейєргана (на світлині), а лише четверо – за Уельбека. Вейєрган запропонував роман “Три дні в моєї матері”, який можна вважати майже автобіографічним.

Нові порадники

24 листопада Президент України своїм указом створив новий консультативно-дорадчий орган – Національну раду з питань культури і духовності. Її головою призначено директора Інституту літератури імені Т. Г. Шевченка НАНУ, народного депутата Миколу Жулинського (на світлині), заступником – режисера Василя Вовкуна. До складу дорадчого органу (разом із держслужбовцями, які “офіційно” відповідають за культуру та духовність, – головами творчих спілок і директорами найбільших музейних установ) увійшли близько тридцяти відомих в Україні культурологів, діячів культури та мистецтва, літераторів. Серед їхніх завдань –  розробити пропозиції для формування та реалізації державної політики у сфері культури та духовності.

Естетичний рівень

У листопаді група Esthetic Education презентувала в Києві максі-сингл Leave Us Alone та кліп. Максі-сингл складається із чотирьох пісень, які ввійдуть до майбутнього альбому, а його група має намір випустити навесні 2006 року. Через декілька днів “естетики” дали концерт і у Львові. Численні шанувальники із задоволенням стверджували, що група й далі відповідає двом заявленим назвою критеріям – стильно й естетично. В місцевих клубах рідко почуєш гурти такого рівня, тому кожен виступ “естетиків” у “Пікассо” перетворюється на справжню подію.

“Шалений” текстиль

У листопаді у Львівському палаці мистецтв відкрили одну з очікуваних експозицій року – “Текстильний шал”. Він відбувався вже вп’яте.  Географія “Шалу” суттєво розширилася. Заявили про своє бажання взяти участь митці з Києва, Черкас, Миколаєва, Херсона, Чернігова, Луцька, Рівного, інших міст України, навіть художники з Польщі. Втім львів’яни не віддали пальму першості: перше місце посіла Ольга Парута-Вітрук (праворуч), друге – Володимира Ганкевич (ліворуч), третє поділили дві Наталки – Шимін (у центрі) і Борисенко.

Ксенофобія по-яворівськи

У центрі скандальної ситуації опинився Національний драматичний театр імені Марії Заньковецької. На початку листопада голова Яворівської райдержадміністрації Ростислав Новоженець заборонив театрові показувати в його районі виставу “Ханума” з абсолютно дивною мотивацією: Шолом-Алейхем, мовляв, там не потрібен, краще нехай “заньківчани” в районах популяризують українську класику. Тим, що йдеться про хрестоматійний твір цілком іншого – грузинського – автора Цагарелі, пан Новоженець, вочевидь, не пройнявся. Врешті-решт, замість “Хануми” в Яворові вирішили прийняти  “Шаріку”. У відповідь на всі аргументи чиновник наполягав-таки на потребі показувати яворівчанам “щось українське”.

“Салонна” осінь

У Львівському палаці мистецтв триває традиційний “Осінній салон ”Високий Замок”. Цього року 280 митців з України, а також із Німеччини, Голландії, Польщі, Іспанії й Америки запропонували до експозиції 560 творів живопису, графіки та декоративно-ужиткового мистецтва. Журі вибрало із запропонованого найкраще.

Закінчили “за здравіє”, почали, як почали...

Х Фестиваль оперного мистецтва ім. С. Крушельницької у Львові розвивався “за зростаючою”. Попри амбітну програму – Carmina Burana Карла Орфа – відкриття музичного форуму розчарувало. Фестивальні вистави спровокували різні відгуки та реакції. А от заключний гала-концерт, який зібрав усіх кращих місцевих і запрошених виконавців, не залишив байдужими шанувальників оперної музи. Вечір переконував і продуманою концепцією, і майстерністю виконавців – місцевих і запрошених із Києва, Одеси, Санкт-Петербурга. Імпрезу приурочили пам’яті знакового львівського диригента Ігоря Лацанича.

“Артишок”: смачне кіно

Громадська організація “Французький альянс” ініціювала й організувала у Львові Фестиваль сучасного французького кіно вперше. Загалом львів’яни змогли переглянути п’ять стрічок: “Серце чоловіків”, “Відколи Отар поїхав” (на світлині), “Стендбай”, “Гадюка в долоні”, “Тангі”. Щодня в “Коперніку” було по два сеанси: на ранковому кінокартину демонстрували французькою, на вечірньому – з перекладом. Переклад виконали ентузіасти з “Французького альянсу”, тож він приємно вирізнявся живою, сучасною мовою, максимальною відповідністю оригіналу. На жаль, таке не часто трапляється після дубляжу.

Азія фестивальна

Цього листопада вдруге у Львові, та й по всій Україні, відбувся фестиваль “Азія-Кіно”. Його організувала добре знайома всім шанувальникам авторського кіно компанія “Артхаус-трафік”. У програмі переважали стрічки, які “засвітилися” на уславлених екранах Канн, Берліна та Венеції. Корейський еротичний мюзикл “Примхлива хмаринка” (на світлині) став чи не найбільшою подією цьогорічного Берлінале. “Усама” – трагічна історія життя афганської дівчинки – перша стрічка, яку зняли в Афганістані після падіння режиму талібів. “Кров і кістки”, яку саме можна переглянути в кінотеатрі “Кіно”, справедливо вважають найкращою роллю в кінокар’єрі знаменитого Такеші Кітано. Японська стрічка про покинутих рідною мамою дітей “Ніхто не дізнається” зчинила в Каннах сенсацію. Поки за лаштунками фестивалю всі сперечалися, кому дістанеться приз за найкращу чоловічу роль – Гаелю Гарсія Берналю чи Джефрі Рашу, його отримав 14-річний Юї Ягіра, який втілив головного персонажа в “Ніхто не дізнається”.

“Єврооскар”

У листопаді Європейська кіноакадемія оголосила претендентів на свої премії. Лідерами за кількістю номінацій стали фільм “Приховане” Міхаеля Ханеке (на світлині), представлений у семи категоріях,  і “Брати” Сюзанни Бієр – шість категорій. “Приховане” вже встигло отримати приз цьогорічного Каннського кінофестивалю за найкращу режисуру та нагороду екуменічного журі. Серед 1600 академіків є лише двоє українців – письменник Андрій Курков та актор Богдан Ступка. Нагороди вручатимуть 3 грудня.

Підготували
Лідія Мельник,
Катерина Сліпченко
Львівська газета

 
ХмараПара
Останні повідомлення на arrow ФОРУМІ
 
Зв'язок Адміністрація Форум Галерея Лінки Пошук Мапа сайту Top